احمدینژاد: حافظ در عشق امام زمان میسوخته است
احمدینژاد: حافظ در عشق امام زمان میسوخته است
خبرگزاری مهر: رئیس جمهور، حافظ را دلداده انسان کامل توصیف کرد و گفت: «او همه دار و ندار خودش را از انسان کامل میداند و در عشق او یعنی امام عصر (عج) بیتابی میکند و میسوزد.» محمود احمدینژاد شامگاه سهشنبه ۱۹ مهرماه در مراسم بزرگداشت روز حافظ که با حضور جمع زیادی از شاعران خارجی و داخلی و بر سر آرامگاه این شاعر بزرگ در حافظیه شیراز برگزار شد در سخنانی گفت: «ما در بزرگداشت کسی دور هم جمع شدهایم که از مرز رنگ، نژاد، جغرافیا و مرزهای عادت و حجاب خودخواهیها گذشته و به مرزهای حقیقت نزدیک شده است.» وی حافظ را شخصیتی پررمز و راز و الگوی موحدان و خداپرستان توصیف و تاکید کرد: «بدون تردید حافظ یک فیلسوف موحد و یک عارف به حق پیوسته است.» رئیس جمهور ادامه داد: «حافظ راه وصول به حقیقت را به روشنی نشان داده و سخاوتمندانه محبتی را که خود یافته است در کلام معجز نشان خود به بشریت هدیه کرده است.» احمدینژاد اضافه کرد: «حافظ حلقه وصل همه حقیقتجویان عالم است که این نشاندهنده پیوند عمیق کلام او با حقیقت است. هر چه و هر کس با حقیقت پیوند بخورد جاودانه، دستگیر و راهنما میشود.» وی گفت: «حافظ مقام سلطانی سخن را از بندگی سلطان آفرینش و گنج خویش را از خزانه آن پادشاه گرفته است. گنج بیکران او همان گنج عشق است.» رئیس جمهور ادامه داد: «دو ریسمانی که حافظ به آنها چنگ زده دو جلوه از یک حقیقتاند؛ حافظ به اعماق فهم آگاه بود و همچنین متصل به قرآن بود و علاوه بر آن به انسان کامل متصل بود که جام جهاننما و بلکه بالاتر از آن، جام تجلی اسماء حق تعالی است.» وی گفت: «حافظ به حقیقت انسانی خود دست پیدا کرد. عموم غزلیات او توصیف ایثار و تجلی است. همه اسماء حق تعالی به جز انسان کامل در چه کسی تجلی میکند؟ حافظ به روشنی اعلام میشود از جام تجلی صفات، آب حیات نوشیده است.» رئیس جمهوراز ارتباط حافظ با امام عصر (عج) سخن گفت و تاکید کرد: «حافظ دلداده انسان کامل است و همه دار و ندار خودش را از انسان کامل میداند و در عشق او یعنی امام عصر (عج) بیتابی میکند و میسوزد.» احمدینژاد خاطرنشان کرد: «حافظ معتقد است که توجه به انسان کامل یعنی توجه به همه جلوههای رحمانی؛ او معتقد است معرفت و علم به تمام و کمال نیز از امام و انسان کامل است. انسان کامل، جمال خداوند در ظرف عالم هستی است و دیدن او زمانی میسر است که حجابی در میان نباشد.» احمدینژاد عالم مادی را ضخیمترین حجاب برای دیدن انسان کامل توصیف کرد و گفت: «باید از این حجاب عبور کرد.» وی ادامه داد: «از نظر حافظ دلی که احساس فقر نکند، مرده است و در مقابل دل فقیر، ظرف بزرگی است که خدا آن را پر میکند. از نگاه حافظ طی کردن راه هدایت نیازمند امام و راهنما است و بدون او کسی راه به جایی نخواهد برد. او راهی برای کمال جز پیروزی از پیر مغان نمیشناسد و معتقد است بدون صبر انسان به مراتب بالا نخواهد رسید.» رئیس جمهور، حافظ را یک عاشق واصل توصیف کرد و گفت: «چشم دل حافظ به روی حقایق عالم باز شده است؛ چراکه او بالاترین حقایق انسانی را در کوتاهترین و دلنشینترین بیان ایراد کرده است.» احمدینژاد سخنانش را با این دو بیتی از خود که آن را به «انسان کامل» تقدیم کرد، خاتمه داد: پیچ و تاب عالم از گیسوی توست/ وز کمال دلکش ابروی توست جلوه یزدان نشد از ماه و مهر / بلکه از خال رخ نیکوی توست.
Iranpressnews 10/12/2011
Goethe, Nietzsche, and Engels are rolling in their graves! All other experts in Hafez and his poetry, and all who love and read Hafez are speechless! Nothing could be closer to the truth than “AN” literary and spiritual analysis of Hafez, his thoughts and poetry. What is being done to Dionysus in Shiraz!? Hafez burning in fire of love of lost child Imam. Hafez must be talking about his fiery LOVE in these verses!
گر مسلمانی همین است که حافظ دارد__________ وای اگر از پس امروز بود فردأی
از آن زمان که فتنه چشمت به من رسید _____________ایمن ز شر فتنه آخر زمان شدم
برو ای زاهد خود بین که ز چشم من و تو __________راز این پرده نهان است و نهان خواهد ماند
معنی دفّ و چنگ را ساز ده___________به آئین خوش نغمه آواز د
چنان بر کش آواز خنیا گری _____________که ناهید چنگی به رقص آوری
به شعر حافظ شیراز میرقصند و می نازند __________ سیه چشمان کشمیری و ترکان سمرقندی
شاید وقتی حضرت تشریف فرما شدند خودشان تکلیف این عشق سوزان
را روشن میکنند.